Jag Ă€r tillbaka😊

Hej,

nu har jag mycket att sĂ€ga men jag kommer omöjligt att kunna berĂ€tta allt och det vill jag inte heller. Jag vet inte om jag upprepar mig nu, men jag blev tvungen att operera ut min Baklofenpump akut. För att jag fick en infektion i den – troligtvis rosfeber.  FrĂ„n början kunde jag inte sĂ€tta tillbaks nĂ„gon ny pump och sedan har jag valt att leva utan den. Det gjorde att jag fick en vĂ€ldigt stor abstinens och dĂ€rigenom Ă„ngest.  Det har gjort att jag mĂ„tt jĂ€ttedĂ„ligt och jag har inte skrivit hĂ€r trodde. Abstinensen skulle varat i 3 veckor men det blev 6 mĂ„nader istĂ€llet. Det var jobbigt. Nu mĂ„r jag bra sedan en vecka tillbaka ungefĂ€r. Jag rycker inte sĂ„ mycket som jag och lĂ€karna trodde jag skulle göra.  Inte ens i den hĂ€r lĂ„nga abstinensen utan att den satte sig psykiskt. Jag fick en vĂ€ldigt stor Ă„ngest för allt. Men mina parsamtal har jag genomfört Ă€ndĂ„ och det har nog varit viktigt. Nu Ă€r jag stolt över att jag har klarat av det sĂ„ bra som jag gjort.
Jag bytte ut lite assistenter ocksÄ under den hÀr perioden. Jag vill som vanligt inte skriva nÄgra namn. 4 av 8 (tror jag). DÄ har jag inte rÀknat vikarier utan fasta. Men jag hade mina skÀl att sÀga upp dem. TvÄ var gemensamt beslut.

Nu har jag fÄtt full grupp igen och de Àr jÀttelyhörda och jobbar Ät samma hÄll för mitt bÀsta och det Àr fint.

Sedan har jag tvÄ stycken stödpersoner/samordnare. Uppdelningen Àr sÄ att en hÄller pÄ med administration och den andre hjÀlper mig med privata kontakter, lÀkarbesök, mÄende och sÄdant. I generella termer har vi den uppdelningen, men sen kan man gÄ över grÀnserna ocksÄ. Vi Àr en vÀldigt bra ledartrio och jag Àr inte bortrÀknad utan det Àr en tjÀnst för att jag ska kunna slappna av lite och lÀttare fÄ fram min vilja, men Àven arbetsgruppens vilja. Det gÄr bra.

TyvĂ€rr gick den rĂ€dslan in i abstinensen ocksĂ„ – att assistansen sĂ„g ut pĂ„ ett nytt vis. Det var som tur var bara abstinensrĂ€dsla. Nu kan jag inte tĂ€nka mig att ha det pĂ„ nĂ„got annat vis. Det Ă€r sĂ„ skönt att kunna delegera lite.

 

Dansen har börjat igen och jag gÄr i mina parsamtalskurser. Vi Àr fortfarande pÄ Zoom. PÄ gott och ont. Jag lÀngtar efter att ha fysiska trÀffar men det kommer att dröja en termin till eller sÄ.

Jag har klarat mig frÄn Rosfeber under ungefÀr 6 mÄnader trots allt. Det Àr det lÀngsta pÄ 2 Är. SÄ kanske att det var medicinpumpen som lÄg till grund för allt det dÀr. Jag vÄgar inte ta det för givet, men det Àr bÀttre i alla fall.

SÄ fort corona Àr över ska jag börja simma sÄ jag fÄr igÄng benen lite. Och jag ska Àven fortsÀtta med dansen.

I DHR Àr jag inte sÄ aktiv alls lÀngre. Bara Flinka fingrar och eventuellt Roberts möten., men inte i styrelsen.
Jag Àr klar med det.
Sedan har jag en personlig kamp bÄde för transpersoner och funktionshindrade. Det behöver jag inte DHR för. Men jag vill fortfarande Äka med pÄ distriktets resor. Det tycker jag Àr skitroligt.
Och sÄ ska Stina pÄ LaSSe hjÀlpa mig med stresshanteringsprogram. SÄ att bÄde jag och assistenterna lÀr sig. Och att inte det hÀr intrÀffar igen.

SÄ det hÀnder mycket nu, men det Àr vÀl förÀndringarnas tid för alla nu i epidemin. Den har fÄtt mig att tÀnka till lite vad jag vill och inte. Och att jag Àr mycket socialare Àn jag trodde.
 Men att jag har vissa problem med Ă„ngest som jag behöver ta tag i. Och det gör jag nu, delvis med hjĂ€lp av Stina och sĂ„ parsamtalen framför allt. Jag Ă€r vĂ€ldigt stolt faktiskt, tack vare att jag har bra stöd i assistansen och en bra grupp av arbetsledare sĂ„ hinner jag med mig sjĂ€lv. Jag hoppas ocksĂ„ att jag vĂ„gar delegera och lita pĂ„ dem. Det gör jag – men Ă€ven i obekvĂ€ma frĂ„gor, kanske senare.

Nu mÄste jag snart avrunda. Det sista jag vill skriva Àr att jag hade personalmöte igÄr för första gÄngen fysiskt pÄ 6 mÄnader. Det blev vÀldigt bra och mycket information om hur jag ville ha det. Dels bra för de nya, men ocksÄ för de gamla i och med att jag vill en del nytt nu.

 

Det har hÀnt nÄgot annat bra, men jag mÄste frÄga först hur jag fÄr lova att skriva sÄ det inte blir fel.

Återkommer nĂ€r jag har kollat.

Ni fÄr ha det bra. Kul att vara tillbaka hÀr. Hoppas att alla har klarat sig frÄn viruset som jag inte ska nÀmna vid namn hÀr, för att jag Àr sÄ trött pÄ det. Om ni kÀnner er isolerade sÄ kan jag tipsa om att Facebook Àr en vÀldigt bra grej i den hÀr tiden. Och det fysiska mötet kommer tillbaka i modern tid Àven om det inte kÀnns sÄ just nu. Det blir Ànnu tydligare för oss eftersom mÄnga jag kÀnner Àr i riskgrupp.

Ta hand om er och var extra rÀdda om varandra. Ring gÀrna ett extra samtal till nÄgon ni tycker om. Visa att ni finns. Det Àr viktigt i de hÀr tiderna.
Jag kommer in nÀsta fredag igen. Jag har en tid pÄ fredag den hÀr veckan, men dÄ hinner jag inte för jag ska lÀsa tidning och skicka ett litet mail. För er som kÀnner mig vÀl sÄ finns jag pÄ telefon, men annars Facebook. Jag vill pÄminna om att pÄ Facebook skriver, inte alltid, men oftast mina assistenter. SÄ om man inte vill att nÄgon annan ska veta om det sÄ fÄr vi lösa det pÄ ett annat sÀtt. Men bara sÄ att ni vet.

Ha det sÄ gott.

Kram Thomas W.

PS: GÄ gÀrna in och kolla mina bilder pÄ Facebook under Din hÀndelse. Varje grej jag lÀgger ut finns kvar i 24 timmar.

 

AllmÀnt | |
Upp