smått och gott inlägg 1 vecka 43

Hej!

Det är fullt upp idag. Parsamtal i morse, blogg nu och två möten. Men det är roligt, det är så jag gillar att ha det. Men det är ovant, för det har varit överlugnt ett år nästan på grund av Corona. Och i morgon ska jag på kurs på mitt assistansbolag. Det blir också kul. Och så två parsamtal i morgon också, det är farligt att vila! Det är första live-mötet på DHR på jättelänge. Det är om färdtjänst och kollektivtrafik och så, så jag hoppas att både få höra om det nya dåliga färdtjänstförslaget, och om den nya spårvagnen. Om det kommer någon från färdtjänsten så ska det bli intressant att höra vad de tänker. Mina tankar om färdtjänstförslaget är att man tjänar på att hålla sig i sitt hemområde, vilket jag tycker är katastrof. Det kommer ju att finnas en grupp som inte ens har råd att åka färdtjänst så som de gör idag. Så jag hoppas verkligen att det inte går igenom. Men tro inte att sista ordet är sagt än. Det vore katastrof för mig. Hur den nya spårvagnen ser ut vet jag inte, men som spårvagnarna ser ut idag så kan jag inte åka på ett bra sätt med Permobilen. Det skulle resultera i att antingen blir jag ruinerad eller får sitta hemma, eller sitta i manuell stol så fort jag ska ut. Inte så kul. Men jag tror inte de får igenom det, för det är många starka röster i Göteborg. Så jag är inte så orolig ändå. Annars får man väl överväga egen bil som assistenterna kör. Men det är dyrt och det är svårt med parkering i Göteborg. Så färdtjänsten är viktig för mig.

Vad gäller kursen i morgon på assistansbolaget, så är det barnperspektivet på assistans. Det är roligt, jag är visserligen inte barn idag, men jag var det när assistansen kom. Så jag har mycket att tillägga i den diskussionen. Jag har mycket tankar om vad som är viktigt att göra för att barn ska få den optimala friheten och använda sin assistans på bra sätt för att utvecklas som person. Plus att Karin är en bra föreläsare, och det är jätteintressant och kul att höra.

Jag vill säga att min kompis var här och våldgästade mig, kom spontant och hälsade på. Det var jätteroligt! Tyvärr kunde jag inte så länge eftersom jag hade kurs på kvällen. Men hon var medveten om det, för det är så när man kommer spontant. Men vi åt i alla fall middag ihop, det var mycket trevligt. Jag fick Djungelvrål också, det var snällt. Man borde göra sånt mer, komma till folk spontant. Det gjordes mer förr. Jag gör det inte längre i alla fall. Men jag ska nog börja med det efter Corona. Nu känns det ju som att det är viktigt att kolla att alla är friska innan man går någonstans.

I övrigt börjar mina aktiviteter att bli mer eller mindre som vanligt. Jag hänger på Lasse, dansen, och bloggar regelbundet. Så jag mår mycket bättre. Det enda som märks fortfarande är att jag blir snabbare trött än innan, och blodtrycket kan ibland strula lite. Men jag är inte alls lika orolig. Jag har heller inte lika mycket värk i kroppen. Jag trivs utan medicin i kroppen. Om det inte händer något alldeles drastiskt så ska jag aldrig sätta tillbaka den. Jag rycker heller inte så mycket som läkarna trodde att jag skulle göra. Det är skönt att jag har överbevisat dem att jag kan sitta still. Dessutom tycker jag inte att mina spasmer gör så mycket. Det är mitt vanliga rörelsemönster egentligen. Och jag börjar få tillbaka lite styrka. Det går långsamt, men det går också åt rätt håll. Jag hoppas bara att Corona ger sig snart så jag kan åka till min bror och resten av familjen. Just nu går det inte, för jag vågar inte åka tåg. Och min familj vill heller inte att jag gör det, och det kan jag förstå. Men det blir mysigt sen när jag väl kan göra det. Men Corona varar inte för evigt, det var bara tråkigt att det ökar igen, när det såg ut som om det gick åt rätt håll.

Jag fyller år snart, och det är snart jul också. Jag får skriva en önskelista snart. Mina gravljus är slut, jag har bara fyra kvar. Så det önskar jag mig bland annat. Jag fick ju gravljus av mamma och pappa som har räckt jättelänge. Eller om det var mormor och morfar, jag minns inte. Men det var jättebra att slippa köpa hela tiden. Sen önskar jag mig Dressman-presentkort, och biopresentkort. Plus något mer också, men det har jag inte riktigt kommit på än. Jag återkommer snart om det. Jag ska tänka ut det ikväll. Men det är ju bra att det kommer en jul också. Så det man inte får i födelsedagspresent kan man få i jul.

Jag har börjat måla lite bilder på plattan igen, i den där appen. Jag målar inte riktigt lika mycket längre, för tiden finns inte. Men jag har målat tre jätte-coola bilder de senaste dagarna. Jag gillar att måla djur, ansikten och landskap mest. Sedan har jag målat en del Disneymotiv också, men inte så mycket. För de är ganska avancerade, men de är himla roliga att måla.

Jag har lyssnat färdigt på alla avsnitt i podcasten Psyket. Den var jättebra. Jag vet inte om det finns fler avsnitt ute som inte jag får upp än. Annars hoppas jag att det kommer fler avsnitt, för den var jättebra. Det är en journalist som heter Emmy Rasper som har intervjuat olika personer med olika typer av psykisk ohälsa eller annorlunda mående om hur deras liv är. Om strategier och så. Jag skulle själv kunna tänka mig att vara med där, men jag vet inte om man måste vara känd. Annars har jag mycket tankar om sånt, och mycket viktigt att framföra, tror jag. Både om trans och mat och stress och funktionshinderrelaterat förtryck.

Jag måste börja avrunda, men jag kommer in på fredag igen. Då berättar jag allt om hur DHR-mötet var, om vi fick veta något om färdtjänsten och om spårvagnen, det lovar jag. Och så kommer ni att få veta vilken podd jag lyssnar på nu och vilken bok jag läser. Tanken var att jag skulle skriva det nu, men det hinner jag inte.

Jag har lagt in några artiklar på min Facebook-sida som ni gärna kan läsa, som jag tycker är viktiga. Läs gärna dem och hör av er på något vis!

Sköt om er och ha det bra!

Kram

Thompa

Allmänt | |
Upp