Inlägg 2 vecka 42

Hej!

Idag blir det inte så långt, men det blir något i alla fall. Jag hade många mejl både att läsa och skriva, så det tog lite tid. Men jag har inte så mycket att skriva heller. Jag tycker det är fint att det har varit fint väder, och det är det idag också, så jag ska gå ut och njuta av det också när jag är klar här. Jag ska gå upp till ICA och kolla om de har Rosa bandet. Det har varit svårt att få tag i det, för det har varit slut på apoteket. Sedan finns det nere på stan också, men dit vill jag inte gärna gå på grund av Corona.

Jag är rätt stolt, jag var med och handlade igår i en vanlig affär för första gången på ett år nästan. Jag har inte pallat det på grund av min hälsa, och mitt psyke har varit lite motsträvigt. Men det gick bra och var kul. Så nu är mitt mål att vara med så ofta jag orkar och kan. Jag tog upp det i parsamtalet innan, vilket gjorde att det gick mycket lättare. Sedan var jag med i köket när de fixade maten också, vilket jag inte heller brukar vara så ofta. Så det var mycket framsteg igår. Och idag åt jag tidig frukost, så jag är nog inne i något bra stim här. Parsamtalen hjälper, tror jag man kan sammanfatta det som. Plus att jag bestämde mig när jag hade abstinens från medicinen och mådde så dåligt - att jag måste förändra vissa saker med kost och mitt deltagande i assistenternas arbete. Så nu är assistansen mer processtyrd än innan. Förut var den målstyrd. Jag är inte expert på att förklara skillnaden, men jag ger mig på det i alla fall. Processtyrd är att jag vill vara med lite mer i varje moment för att komma till ett mål, till exempel hur jag vill laga min mat, vilka kryddor och så, eller hur jag vill tvätta mina kläder. Förut var den mer målstyrd, alltså ”Ta mig till målet, men jag bryr mig inte så mycket om hur jag kommer dit.” Alltså motsats till processtyrd. Det är bara vissa moment som jag fortfarande har målstyrda, som jag vet att jag har svårt för, till exempel städning och andra hushållssysslor. För det har jag inte fått med mig så mycket, plus att jag har vissa planeringssvårigheter, så det blir väldigt mycket i huvudet. Men det känns bra, och min grupp är fantastisk nu. Inga konflikter, alla jobbar åt samma håll och för mitt bästa.

Ikväll är det Idol, det är roligt. Jag undrar vem som åker ut. Jag har mina aningar, men jag vill inte skriva det här. Tyvärr är det många tjejer som redan har åkt ut. Men vi får se, det är alltid kul att titta på. På söndag är det Bingolotto också, det är kul! Jag vill vinna två miljoner! Förra söndagen var det kul, vi var ett gäng som spelade då. Två av oss vann, men det var tyvärr inte jag. Men jag har valt mitt turnummer till på söndag, så jag hoppas verkligen på det. Jag skulle vilja åka till studion någon gång och vara med och spela, jag får kolla upp hur man gör. Jag tror att några av mina bekanta var där en gång, tyvärr kunde jag inte vara med då. Men jag väntar tills Corona är över mer säkert.

Jag ser fram emot jul och att träffa min familj. Speciellt min morfar som jag inte sett på evigheter känns det som, sedan i januari. Hoppas alla är friska och kan komma bara. Corona har förstört tillräckligt tycker jag. Nu måste jag börja avrunda. Som sagt, det blev inte så långt, men mejlen går först. Dels för att det är viktigt, men också för att jag inte har haft något flyt med mina lösenord på ett tag. Men nu kom jag på vad jag gjorde för fel, så nu slipper jag byta hela tiden, det är skönt. Det gör också att andra kan få tag på mig mycket lättare. Jag kommer in nästa gång på onsdag. Det blir inte tisdag, för då är jag på Lasse, på en kurs om tekniska lösningar och Corona. Vi använder Teams, det är intressant. Jag hade koll på Skype och Zoom, men inte Teams.

Ha det så bra så hörs vi på onsdag igen! Hör av er om det är något via mejl eller kommentar, eller Facebook. Ha en trevlig helg och njut av vädret och gör något kul! Och var försiktiga och håll avståndet!

Kram

Thomas W

Allmänt | |
Upp