Inlägg 1 v 42

Hej, Nu hinner jag blogga det var längesedan. Min mail har varit alldeles överfull med viktiga mail. Och ibland har det inte varit så många, men det har ändå tagit tid att läsa igenom och svara. Men jag mår fortsatt bättre. Ingen mera ångest. Inte mer än någon annan i alla fall så det är skönt. Parsamtalen går bra. Dansen har jag inte riktigt prioriterat. Inte igår i alla fall. Jag vill gärna, men det är lite jobbigt att åka iväg till Kviberg och så vill de gärna prata först och förra gången hann jag bara dansa 4 danser. Själva danstiden är bara 1,5 timme också. Det är lite lite. Men jag ska gå för jag tycker det är kul, men igår var det dessutom parsamtalskurs, så då kunde jag inte i alla fall. Vädret är fint idag så jag ska till kyrkogården sedan. Jag brukar gå dit på måndagar men nu blir det tisdag istället. Det är fint att jag orkar gå dit och tycker att det hjälper. Jag köpte mina första julklappar igår. Jag var så tidigt ute så hon i affären hade inte hunnit få juletiketter, men de hade inslagspapper i alla fall. Det var ju tur. Det är skönt att slippa panikhandla dagen innan jag ska åka hem. I år blir det lång semester här ifrån Göteborg för jag är borta ifrån den 18 till den 27 december. Det är skönt för jag har varit så mycket i Majorna nu för det har varit Corona, så jag har inte varit ute så mycket med färdtjänst. Men det är skönt, nu har jag börjat röra på mig lite. Åker mycket till LaSSe brukarstödcenter nu. De har fått mycket finare lokaler. Helt nya lokaler i Mölndal som är jättemycket bättre. Och man får hjälp med kostnaden för kommungränsen så det är bra. Ingen bio just nu. Jag har lydit min bror. Han ville ju att jag skulle vänta på grund av smittrisken. Visserligen har de ordnat bra så det är avstånd mellan varje sällskap men det kanske är bra ändå att vänta. Däremot kollar jag på otroligt mycket film hemma. Och det är kul nu eftersom jag har nya assistenter som inte är födda i Sverige så det har inte sett många av mina gamla filmer. Det är jättekul att visa dem. Jag tror att det är 5 nya assistenter. Det var lite tufft i början, men nu har det blivit jättebra. Innan man kände dem och så… Nu tror jag att jag har tre tjejer och resten killar. I alla fall som jobbar fast. Det passar mig rätt så bra. Alla jobbar åt samma håll nu och för mitt bästa, så det är bra. Jag funderar på – efter corona så ska jag gå till Vegahemmet och fråga om de behöver hjälp där. Antingen på träffpunkten eller på deras demensavdelningar. Men jag vill helst jobba som volontär för då kan jag lägga mitt schema själv och få ihop det med parsamtalen. För det har verkligen blivit min grej med parsamtal. Det hjälper mig mycket med samtalen och jag gör något som är viktigt för andra. Och andra tycker att jag gör det bra också. Det känns bra. Jag hoppas bara att vi får börja med livekurser snart och träffas live också. Just nu sker allt via datan eller telefon. Det är lite tråkigt, men det är ju för att inte sprida någon corona så det är väl bra. Det är bara att jag är så fr………….. trött på Corona nu. Speciellt när det såg lugnt ut och det började om igen. Jag hoppas på att alla är friska i jul och att julen blir som vanligt. För jag tror att jag behöver träffa hela min familj. Morfar har jag inte träffat på 9 månader nu. Det är tråkigt. Först var han i Thailand och sedan Corona. De andra har jag träffat men inte lika mycket som vanligt. Internet spelar större roll i ens liv nu än vad det någonsin har gjort. Tur att det finns Facebook! Jag spelar Bingo-Lotto varje söndag nu istället för kyrkan. Det är roligt. Jag har tur i spel faktiskt. Jag har vunnit 4–5 gånger och spelat 8, typ. Plus att jag kommit med i Juliahjulet. Jag har ringt in då och kommit med i dragningen om vem de ska ringa upp. Tyvärr har de inte ringt. Men om de ringer så kan man vinna som minst 25 000 kr och som mest en halv miljon. Så jag vill hemskt gärna att de ringer. Färg-femman hade inte varit så dumt heller. Men jag har vunnit 100 kr och nya Bingo-lotter och Sverigelotter. Det är bra. Min kompis kom hit igår helt spontant. Det var roligt. Spontaniteten gjorde att jag inte kunde så länge men vi åt i alla fall middag ihop. Det var jätteroligt. När jag hade varit ute och gått och gjort några ärenden så stod hon här utanför. Det var kul. Speciellt eftersom vi inte ses lika mycket nu under Corona så är det extra roligt när hon kommer. Hon är en av mina bästa vänner. Jag har många vänner, men det är bara några som är riktigt nära. Kul att jag hann att blogga idag. Det ar nog 3 veckor eller något sedan sist. Nu måste jag börja avrunda men det sista jag vill skriva är att jag ska på blodtrycksregistrering imorgon. Det innebär att man får en blodtrycksmätare på sig under ett dygn och så läser de av den ett dygn efter. För att få veta om trycket ligger för lågt eller högt under lång tid. Men jag har sådan tur att jag kan vara hemma. Jag behöver bara åka dit och hämta och lämna utrustningen. Så jag slipper alltså att bli inlagd. Det är nog relativt lätt att göra den där kollen. Mitt största problem är att jag inte kan duscha under det dygnet. Jag får duscha efteråt sen. Fast det blir lite plågsamt😒 😊 Om inte annat för mina assistenter. Jag brukar bli lite sur om jag inte får den avkopplingen. Men jag får väl tänka att det blir något bra utav det. Jag hoppas kunna blogga på fredag igen, men jag ska inte lova något för jag gjorde det sist men då kom jag inte in på 3 veckor. Mailen går först och jag bloggar i mån av tid. Jag kan tipsa om att ”Min pappa Marianne” har kommit ut på DVD för er som vill se den. Skulle ha skrivit det där uppe men glömde det… Ta hand om er nu och njut av det relativt fina höstvädret. Det är många dagar som fortfarande är varma och det går bra att vara ute. Jag har börjat gilla promenera. Det trodde jag aldrig, men det är sant. Det går mycket lättare om jag vet vart jag ska. Det är något jag verkligen kan rekommendera er som tänker mycket, att gå ut och promenera för det hjälper. Sen tar det inte bort allt men en del. Ta hand om er och hör av er om det är något. Antingen genom att skriva en kommentar, på Facebook eller mail Jag spelar mycket Fia och sådant på Facebook. Vill ni så tar jag gärna en match! Jag är duktig, bara så ni vet, så jag är inte något lätt motstånd. Pröva gärna om ni vågar😊 Kram, Thomas W.
Allmänt | |
Upp