Inlägg 2 vecka 6, bio med mera

Hej! Jag har en ny vikarie idag, personen är jättetrevlig. Jag brukar ju bli lite nervös när jag har nya personer, men det känns bra. Nu var det bara en akutlösning, men kanske att personen kan jobba mer, jag hoppas det. De håller på och jobbar här utanför mig, hoppas de är klara snart. Det är lite jobbigt, de håller på och spränger här, och om de inte spränger så låter det som de hamrar hela tiden. Så jag ska ringa Familjebostäder och fråga om de vet när de är klara. Men det är skönt, för Familjebostäder har varit här och kollat hållbarheten på lägenheterna, så man vet att huset inte kommer att rasa.

Det har inte hänt så mycket sedan jag var inne sist, det är ju bara två dagar. För en gångs skull hade jag inte så mycket mejl, eller inte så många som jag behövde skriva något längre svar på. Jag var på min hantverksgrupp igår på DHR, det är alltid trevligt. Den garnbollen jag gör nu är gul i en massa olika nyanser. Det känns bra att göra något som påminner om ljuset och solen när det är så mörkt. Nästa garnboll efter den blir nog i Pride-färger tror jag. Det är himla kul att jag har den hantverksgruppen. Dels får jag lugn och ro där, och dels tänker jag bra på farmor när jag är där. Dels för att jag sitter mycket still då, och dels för att farmor handarbetade. Så det blir naturligt att man tänker på henne då. Nästa termin ska jag avancera och väva. Jag har ju köpt en väv. Det är bara en bordsväv, men ändå. Jag hade två parsamtal igår. Det gick bra. Jag har parsamtal varje dag den här veckan. Det blir lite mycket, men det är bra och nyttigt för mig. Jag känner mig mycket lugnare sedan jag började med parsamtal, så det är bra.

Jag är inte färdig med den boken jag skrev om sist, men nästan. Så jag blir nog färdig ikväll eller i natt. Nästa bok blir kanske Djungelboken, jag vet inte. Men det är en riktig klassiker, och jag har inte läst hela, så det vore intressant. Plus att jag känner för att läsa något som inte är så hemskt. Jag läser oftast väldigt djupa böcker, och mycket sorg. Ibland kan det vara skönt att läsa något annat, som bara är rofyllt.

Läkaren som jag träffade angående neuropsykiatriska utredningen skulle hört av sig igår efter teamkonferensen, men hon ringde aldrig, så jag hoppas hon ringer idag. Det vore skönt att få något besked i alla fall. Sedan är det ju runt tre till fyra månader i väntetid. Men det går bra för mig att vänta, bara jag vet att det är på väg. Morfar är ändå inte hemma nu. Jag vill gärna att han är hemma när jag går igenom den, det hade känts tryggt. Det kommer att gå bra, men man är ju lite nervös. Det känns viktigt att utredningen blir bra. För vad de kommer fram till är viktigt för mig. Sedan kommer jag att leva bra oavsett vad de kommer fram till, men ändå. Jag har i alla fall sagt till om att jag vill att de träffar mormor och morfar på ett av mötena. De har ändå varit en stor del av min uppväxt och liv, och är fortfarande. Så de har mycket att tillföra till utredningen, jag har hängt mycket med dem. Jag har till och med rest med dem själv. Vi var på Cypern, Teneriffa, Florida, Hawaii. Hawaii var coolt, men Florida var underbart, för det fanns mycket att se där. Disneyland och mycket glass! En nioårings paradis, typ. Vi var på See World också. Vi såg späckhuggare då. Sedan dess har jag älskat späckhuggare. Vi gjorde en massa där. Jag kan inte räkna upp allt, för då blir jag klar i morgon. Men jag tror vi gjorde någon aktivitet alla utom en dag. Det var grymt kul! Sedan har vi varit på Rhodos och i Tunisien också, men då var vi allihop. Alltså mamma och pappa och mina syskon också. Tunisien minns jag inte mycket av, för då var jag så liten. Min syrra var inte född då, så det var bara jag och Jonas som var barn då. Det enda jag minns från Tunisien var en stark lasagne som gjorde mig avskräckt från att äta lasagne. Nu äter jag det igen men det tog typ tjugo år eller något.

Det blir bra, morfar kommer hem i påsk, så vi kan fira den tillsammans. Om jag kommer ihåg rätt så skulle han komma hem under påskveckan. Så han kommer väl på påskafton och stannar till måndag, när jag åker tillbaka. Om inte traditionen är bruten, det hoppas jag verkligen inte. Men det blir väldigt mysigt, jag ska gå i min hemkyrka och så där. Jag är alltid noggrann med att gå i kyrkan, men speciellt på påsken. Det är många fina gudstjänster då. Jag ska höra med Sofia och Jonas om han kan ta med Sofias Nintendo Switch. Vi spelade ett roligt spel i julas. Sedan gillar jag jättemycket att titta på när andra spelar. Det är så kul att titta på Jonas, han är så duktig. Jag är också grym på tv-spel faktiskt, men jag spelar vanligt Nintendo, Super Nintendo och Wii. Jag och Jonas är riktiga tv-spelsnördar. Emelie gillar tv-spel, men hon är ingen nörd. Bara intresse.

I morgon ska jag gå på den nya Lasse-Majafilmen på bio, det blir roligt. Den är nog bra. Den har ju premiär idag, men idag hinner jag inte gå, för att På Spåret är på tv, och det är väldigt viktigt för mig. Det är mer än ett tv-program, jag brukar skoja och säga att det är min tredje religion eller något sådant. Jag tror att jag har tittat sedan jag var typ femton, ungefär. Det och Stjärnorna på slottet tycker jag är jätteviktigt. Uppdrag granskning följer jag också ganska slaviskt. Det var bra i onsdags, men jag blev mycket upprörd. Jag vill inte skriva för mycket om det, för jag är rädd att hänga ut folk. Men de har granskat missförhållanden på ett boende med assistans. Det gjorde mig väldigt upprörd, men det var väldigt bra och viktigt. Kolla gärna in det. Jag tror inslaget hette ”Inlåst i skogen”. Dels går det väl i hundra repriser, och sedan finn det väl på SVT Play. Uppdrag granskning har ofta mycket bra. Men eftersom jag har eget funktionshinder, så tycker jag att de avsnitten där de granskar funktionshindrades situation är extra givande att titta på. De tar ju även upp mycket annan vård, det är också bra. Jag vet inte hur länge det ligger på Play, men säkert en månad eller två.

I morgon är det också Melodifestivalen, deltävling 2. Det är från Göteborg då, alltså här, men tyvärr har jag inga biljetter. Men jag ska kolla på tv. Jag går ju in för Melodifestivalen. Jag tror jag ska ta på mig min boa också, och min Pride-fluga. Men nästa år ska jag nog försöka få biljetter, det är kul. Man får nog vara ute i väldigt god tid då, de går nog åt fort.

Det är väldigt kul att jag har kommit iväg på bio igen, det ger mig mycket, faktiskt. Som jag skrev sist så kopplar jag av väldigt mycket då, annars så grubblar jag ofta. Men inte när jag är på bio, då ser jag bara på filmen. Jag kommer inte ihåg om jag skrev om Star Wars sist, men annars så gör jag det nu. Den var grymt bra, den var nästan den bästa, tycker jag. De säger ju att det var den sista, men det tror jag inte på. Jag tror att det kommer nya. För det kommer att bli ramaskri. Star Wars har många fans, det märkte man ju när jag var där. Den har gått ganska länge, men det var ändå halvfull salong, så det var ganska kul. Jag vet inte hur de hade gjort på inspelningen, för en av de skådespelarna som var med har gått bort. Jag vet inte om det var inspelat i förväg eller om det var bra dataanimerat. Det var nästan lite läsktigt, men det är ändå coolt vad de kan göra.

Det kommer snart en film som heter Min pappa Marianne. Den 21 februari. Den kan jag verkligen rekommendera alla att gå och titta på, speciellt mina kompisar och min familj. Den handlar ju om en man som gör en könskorrigerande operation och därigenom blir kvinna, och har barn sedan tidigare. Den är gjord efter en verklig berättelse. Jag har sett dokumentären som den utgår ifrån. Den heter Min pappa Ann-Christine. Den finns även som bok. Den kan kanske vara till hjälp för de som inte är insatta att läsa, och titta på dokumentären innan man går och tittar på filmen. Det är Rolf Lassgård som gör huvudrollen. Det tycker jag är modigt. Han var på Skavlan och pratade om det, och jag beundrar honom, för han har verkligen gått in för det, och kollat på dokumentärer om transsexualitet, och läst böcker för att kunna gestalta det på ett bra sätt. Han har även träffat Ann-Christine för att kunna gestalta hennes historia. Så jag hoppas att många går och tittar på den. Jag blir jättelycklig om det blir utsålt på många visningar, för jag tycker det är en viktig sak. Både utifrån min egen livssituation, och sedan att hbtq-personer behöver få synas mer i samhället överlag, och framför allt transpersoner. Jag har märkt att folk vill väldigt väl, men många är väldigt okunniga om just trans. Jag hoppas att det i framtiden blir lättare att vara transperson, faktiskt.

Nu måste jag börja avrunda för annars hinner jag inte rätta. Det kanske är bra också, för det kanske blir för långt annars för er att läsa. Nu får ni vara lite ledsna här ett tag, för jag kommer inte in på en hel vecka. Det blev så för jag var tvungen att avboka en tid, för jag ska på ett annat viktigt möte på tisdag. Men ni får givetvis höra av er om det är något. Antingen skicka mejl, kommentera här eller Facebook. Om det är någon som vill dela med sig av sin egen transresa så går det bra, men då föredrar jag mejl eller på Messenger, så blir det ingen kommentar här. Både för min och er skull. Vill ni hitta mig på Facebook så heter jag Thomas Thompa Olsson. Sedan har jag bytt efternamn till Willson, men jag ska ändra det snart på Facebook. Om vi inte hörs på Facebook så hörs vi här om en vecka. Ha det gott, ta hand om varandra! Hitta på nåt kul, det hjälper mot allt! Många varma kramar Thomas W.

Allmänt | |
Upp